Formativní učení je proces, který klade důraz na rozvoj kompetencí žáků, předává na ně zodpovědnost za učení a pro pedagoga znamená:
- sestavit si roční plán po jednotlivých měsících a jejich tématech
- připravit si měsíční plány i s výstupy
- vytvořit přehled učiva a pro děti kompetenční mřížky (mapy pokroku, měsíční přehled aj.)
- zamyslet se nad projekty, které chcete dělat a zařadit je do časového a tématických plánů
- rozvrhnout si kalendář konzultací, zpětných vazeb, tripartit či třídních schůzek
- zamyslet se nad učebními plány a stanovit si průběžné či výsledné testy i s kritérii, které předložíte dětem
- vytvořit si pomůcky (karty, hodnotící listy, grafy, obrázky pro diskuzi...)
- udělat si perfektní přípravy na hodiny, ve kterých budou v hlavní roli děti
Formativní hodnocení
Hodnocení, které žákům poskytuje relevantní informace pro jejich pokroky v učení na základě konstruktivní zpětné vazby.
Formativní hodnocení je takové hodnocení, které probíhá během učení a přináší žákům užitečnou informaci v průběhu vzdělávacího procesu. Důležité je, aby do hodnocení byli zapojeni i žáci samotní. (sebehodnocení a vzájemné hodnocení).
Formativní hodnocení je způsob přemýšlení o učení a výuce, který slouží k dosažení konkrétních, předem pojmenovaných cílů. Není cílem samo o sobě. Učitel, který používá hodnocení ve formativní funkci, usiluje například o to, aby:
- žáci přijímali odpovědnost za vlastní učení
- žáci plánovali a vyhodnocovali své učení
- učitel učil co nejefektivněji v konkrétní třídě